sajjad ( تحصیلات : دیپلم ، 21 ساله )

با سلام.
مدتی است که در سایت تبلیغات کلیکی ایرانی عضو شده ام و فعالیت هم دارم و شرکت هم پولم را مدهد. سئوالم این بود که آیا این پول برای من حلال است؟ البته این نوع سایتها دو راه برای کسب درآمد دارند. یکی کلیک کردن روی تبلیغات ها، که روش کارشان اینگونه است که من فقط روی تبلیغات ها کلیک میکنم و تبلیغات باز میشود و پس از گذشتن مثلا سی ثانیه مثلا 20 تومان به حساب من افزوده میشود. روش دوم عضو گیری است. یعنی من میروم و با تبلیغات خودم برای این سایت مشتری پیدا میکنم، وچونکه این تعداد افراد را من به سایت کرده ام، هرچقدر که این افراد در سایت درآمد کسب میکنند، یک درصد مشخصی (مثلا پنجاه درصد) هم سایت به من می دهد.

متن تبلیغات ها هم چونکه سایت ایرانی است، کاملا بدون موارد مستهجن و ضاله است.(مثلا، تبلیغات سایتهای تبلیغاتی دیگر، اخبار، فروشگاه و ... است).
آیا هر دو روش کسب درآمد، (یعنی کلیک کردن بر روی تبلیغات ها و عضو گیری با روش فوق، و یا خودم زیرمجموعه کس دیگری بشوم)، درآمدشان حلال است یا خیر؟
ممنونم!
مرجع تقلید: آیت الله خامنه ای


مشاور (hasan najafi)

چنانچه سايت هاي فاسد و مفسدي نباشد، و متعلّق به کشورهاي محارب نظير اسرائيل و آمريکا نباشد، و مفسده اي در پي نداشته باشد، و از بازديدکنندگان پولي نگيرند، و فقط به آنها جايزه يا حقّ الزحمه اي بدهند، اشکالي ندارد.